Pályaadatok / Courses
Tervezett pályaadatok
Preliminary course datas
E1 |
E2 |
|||||
táv | szint | ep. | táv | szint | ep. | |
length | climb | noc | length | climb | noc | |
M10D | 2,3 | 50 | 6 | 2,3 | 70 | 6 |
M10DK | 2,3 | 50 | 6 | 2,9 | 70 | 6 |
M12C | 1,7 | 60 | 7 | 3,3 | 140 | 9 |
M12D | 2,3 | 50 | 6 | 2,3 | 70 | 6 |
M14C | 1,7 | 60 | 7 | 3,3 | 140 | 9 |
M14B | 2,5 | 105 | 13 | 4,2 | 225 | 12 |
M15-18C | 2,2 | 85 | 9 | 3,9 | 165 | 7 |
M16B | 3,8 | 135 | 15 | 7,1 | 370 | 15 |
M18B | 4,4 | 185 | 19 | 8,2 | 400 | 15 |
M20A | 4,4 | 185 | 19 | 9,9 | 475 | 16 |
M21Br | 3,0 | 120 | 14 | 5,2 | 270 | 13 |
M21C | 2,4 | 90 | 10 | 6,0 | 240 | 9 |
M21A | 5,6 | 195 | 23 | 12,5 | 570 | 21 |
M35A | 4,8 | 190 | 20 | 9,9 | 475 | 16 |
M35Br | 2,7 | 110 | 15 | 4,5 | 265 | 13 |
M40A | 4,5 | 180 | 19 | 8,7 | 430 | 13 |
M45A | 4,2 | 170 | 18 | 7,5 | 335 | 15 |
M45Br | 2,4 | 100 | 12 | 3,5 | 230 | 14 |
M50A | 3,7 | 150 | 18 | 6,7 | 325 | 12 |
M55A | 3,3 | 145 | 16 | 5,7 | 265 | 10 |
M60A | 2,8 | 115 | 16 | 5,4 | 260 | 13 |
M65A | 2,5 | 100 | 14 | 4,3 | 245 | 10 |
M70A | 2,2 | 90 | 12 | 3,5 | 230 | 14 |
M75A | 1,9 | 75 | 10 | 2,8 | 150 | 13 |
M80A | 1,6 | 60 | 8 | 2,0 | 110 | 9 |
W10D | 2,3 | 50 | 6 | 2,3 | 70 | 6 |
W10DK | 2,3 | 50 | 6 | 2,9 | 70 | 6 |
W12C | 1,7 | 60 | 6 | 3,0 | 90 | 8 |
W12D | 2,3 | 50 | 6 | 2,3 | 70 | 6 |
W14C | 1,7 | 60 | 6 | 3,0 | 90 | 8 |
W14B | 2,0 | 70 | 10 | 2,9 | 180 | 12 |
W15-18C | 1,7 | 60 | 6 | 3,0 | 90 | 8 |
W16B | 3,0 | 120 | 13 | 4,7 | 240 | 12 |
W18B | 4,0 | 150 | 16 | 6,0 | 270 | 10 |
W20A | 4,0 | 150 | 16 | 7,5 | 335 | 15 |
W21Br | 2,3 | 60 | 14 | 2,9 | 180 | 12 |
W21C | 2,2 | 85 | 9 | 3,9 | 165 | 7 |
W21A | 4,5 | 170 | 18 | 8,2 | 400 | 15 |
W35A | 3,3 | 145 | 16 | 5,7 | 265 | 10 |
W35Br | 2,0 | 70 | 10 | 3,5 | 230 | 14 |
W40A | 2,8 | 115 | 16 | 5,4 | 260 | 13 |
W45A | 2,7 | 110 | 15 | 4,5 | 265 | 13 |
W45Br | 1,9 | 75 | 10 | 2,8 | 150 | 13 |
W50A | 2,5 | 100 | 14 | 4,3 | 245 | 10 |
W55A | 2,2 | 90 | 12 | 3,5 | 230 | 14 |
W60A | 2,1 | 80 | 11 | 3,1 | 170 | 13 |
W65A | 1,9 | 75 | 10 | 2,8 | 150 | 13 |
W70A | 1,6 | 60 | 8 | 2,0 | 110 | 9 |
W75A | 1,6 | 60 | 8 | 2,0 | 110 | 9 |
Open B | 1,8 | 55 | 7 | 3,0 | 105 | 8 |
Open T | 2,3 | 50 | 6 | 2,9 | 70 | 6 |
Open A | 3,5 | 120 | 16 | 4,6 | 290 | 13 |
éjszakai/night |
|||
táv | szint | ep. | |
length | climb | noc | |
M14 | 2,1 | 35 | 7 |
M16 | 3,3 | 190 | 12 |
M18 | 4,7 | 260 | 14 |
M21 | 5,1 | 310 | 16 |
M40 | 4,7 | 260 | 14 |
M50 | 3,9 | 230 | 11 |
M60 | 3,3 | 190 | 12 |
M70 | 3,0 | 150 | 10 |
W14 | 2,1 | 35 | 7 |
W16 | 3,0 | 150 | 10 |
W18 | 3,3 | 190 | 12 |
W21 | 3,9 | 230 | 11 |
W40 | 3,9 | 230 | 11 |
W50 | 3,3 | 190 | 12 |
W60 | 3,0 | 150 | 10 |
W70 | 2,0 | 70 | 9 |
Open Easy | 2,1 | 35 | 7 |
Vonatrablás és térképtörténelem
Az E2 futam ellenőrző bírója, Hegedüs Ábel írt cikket a verseny terepén történt vonatrablásról és a környék térképtörténeti érdekességeiről a Tájoló 2015/4. számában:
Salgóvár
Már az ie. II. évezredben is éltek emberek a vidéken, többek között a Tatár-árokban is találtak bronzkori településnyomokat. A honfoglalás után a Zách és a Kacsics nemzetség települt a vidékre. Ez utóbbi építette a közelben található három várat (Salgóvár, Somoskővár, Zagyvafő). Ritkaságszámba megy, hogy ilyen közel egymáshoz, 5 km-es körzetben három kővár is legyen. Ezek valaha egy összefüggő várrendszerhez tartoztak, a szintén nem túl távoli Baglyaskővárral együtt, Fülek előváraiként.
Salgóvárat a hasonló nevű 625 méter magas bazaltcsúcson Salgói II. Miklós építtette a XIII. században. Építőanyagául a csúcs oldalában lévő szabálytalan oszlopos elválású bazaltzsákok lebányászásával nyert követ használták. A vár az évszázadok során többször cserélt gazdát és húsz éven át a husziták kezén is volt, akiktől Mátyás király foglalta vissza. A XVI. század közepén, miután a törökök sorra foglalták el a nógrádi végvárakat, Salgóvár az első vonalba került. Védőműveit helyreállították, kiegészítették. 1554-ben Kara Hamza bég rajtaütéssel elfoglalta a megye egyik legjelentősebb várát, Füleket, majd pedig csellel Salgóvárat is. Keréktalpakra ágyúcsőnek látszó hatalmas fatörzseket szereltek, amiket ökrökkel a vár alá vontattak. A ködös időben a várkapitány igazi ágyúknak hitte, ezért feladta a várat és az 39 évig volt török kézen. A törökök (akiket a nép tatároknak hívott) portyáikhoz a vártól nyugatra lévő Tatár-árkon keresztül lovagoltak le, innen a völgy neve (más magyarázat szerint a völgy két szomszédos birtokot elválasztó „határárok” volt).
A várat később rövid ideig Balassi Bálint birtokolta volt, majd elvesztette katonai jelentőségét és romba dőlt. A pusztuló falakat a környék lakossága kőbányaként használta.
Petőfi Sándor 1845-ben járta be a vidéket, többek között gyalog jött át Somoskőről Salgóra. Emlékére a két vár közti turistautat ma Petőfi-sétánynak hívják. A költő Salgó címmel hosszú verset írt. Salgói látogatásának emlékét a romok alatti sziklafalon a 100 évvel ezelőtt elhelyezett márványtába őrzi.
1938-ban az öregtorony megmaradt falait azonos szintre hozták és arra faszerkezetű kilátót építettek, Lux Géza tervei szerint. A tervek szerint az ötszögű bástya is lefedésre került volna, erre azonban nem jutott pénz. Sajnos a kilátó a II. világháború alatt megsemmisült.
Az utóbbi években a vár bizonyos részeit helyreállították, az öregtornyot tetővel fedték be. Jó időben páratlan panoráma látható a várból. Kedvező légköri viszonyok között (általában hideg, szeles téli-tavaszi napokon) a Magas-Tátra hófödte csúcsait is jól lehet látni.
Terepfotók / Terrain photos
Versenyközpont / Event Centre
E1 + E2
éjszakai / night
Térképrészletek / Map samples
E1
E2
éjszakai / night